Tüm Eğitimleri Görüntüle

Stratejik Düşünme ve Zihinsel Gelişim İçin Satranç Eğitimi

Eğitmen Hakkında
Milli Eğitime bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kademelerinde 2005 – 2016 yılları arası Satranç dersleri verdim. Sakarya satranç il temsilciliği görevini 3 yıl yürüttüm. Sakarya Büyükşehir Satranç Kulübü ve Sakarya İlk Hamlem Satranç Kulübünün antrenörlüğünü yaptım. 2. Kademe satranç antrenörüyüm. Aynı zamanda resmi olarak satranç hakemliği yaptım. Bartın Üniversitesinde 2017-2021 yılları arasında satranç derslerini verdim. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde satranç derslerini 2021 yılından beri vermekteyim.
Eğitimin Amacı
“Satranç” dersi, stratejik düşünme, problem çözme, mantık yürütme ve karar verme becerilerini geliştirmeye yönelik bir eğitim içeriği sunar. Satranç, bir spor olarak düşünceyi organize eden ve öngörü yeteneğini güçlendiren bir zeka oyunu olup, öğrencilerin stratejik hamleleri analiz etmelerini ve rakiplerini yenmek için plan yapmalarını sağlar. Bu ders, aynı zamanda analitik düşünme, dikkat ve hafıza geliştirmeyi amaçlar. Katılımcıların bu süreçte, sistematik düşünme ve analitik yaklaşım gibi becerileri pratik yaparak geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Eğitimin Hedef Kitlesi
7 yaş ve üzeri herkese açıktır. Katılımcılar yaş, ön bilgi ve düzeylerine göre guruplara ayrılacaktır. Her gurup en az 4 en fazla 8 kişiden oluşacaktır.
Eğitimin Hedefleri

Satranç eğitimleri öğrencilerin zekâ potansiyellerini tanıması ve geliştirmesi, problemler karşısında farklı ve özgün stratejiler geliştirmesi, hızlı ve doğru karar vermesi, sistematik bir düşünce yapısı geliştirmesi, Satranç dersi ile öğrencilerin problemleri algılama ve değerlendirme kapasitelerinin geliştirilmesi, farklı bakış açıları oluşturabilmeleri, problemle karşılaştıklarında hızlı ve doğru karar verebilmeleri, bir konuya ve çözüme odaklanma alışkanlığı geliştirmeleri, akıl yürütme ve mantığı etkili bir şekilde kullanma kapasitelerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin bireysel ve grup çalışmalarında kendi yeteneklerini ve potansiyellerini daha iyi tanımaları, özgüvenlerini artırmaları, başarı için sistemli ve disiplinli çalışma alışkanlıkları kazanmaları ve başarısızlık halinde yılmadan alternatif çözümler ve stratejiler oluşturma tutum ve davranışlarını geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Eğitim Programı

Hafta 1: Satrançla Tanışma ve Temel Kurallar (2saat)
• Satranç tahtasının yapısı ve taşların dizilişi
• Taşların hareketleri ve temel kurallar
Hafta 2: Saldırı, savunma ve Temel Stratejiler (2saat)
• Taşa saldırı, Şaha saldırı, Stratejik karelere saldırı
• Taşı Savunma, Şahı savunma
Hafta 3: Şah çekme, mat ve pat durumları (2saat)
• Basit matlar, İki hamlelik matlar
• Pat, 50 hamle, 3 fotoğraf, ölü konum, yetersiz güç, teklifle beraberlik vb. durumları
Hafta 4: Notasyon ve Saat kullanımı (2saat)
• Notasyona ilişkin uygulamalar
• Saat kullanımına ilişkin uygulamalar
Hafta 5: Açılış İlkeleri ve Temel Stratejiler (2saat)
• Açılışta yapılması ve kaçınılması gereken hamleler
• Merkez kontrolü ve taş gelişimi
• Şah güvenliği ve rok hamlesi
Hafta 6: Orta Oyun Stratejileri (2saat)
• Taşların etkin kullanımı ve koordinasyonu
• Takas yaparken dikkat edilmesi gerekenler
• Zayıf kareler ve güçlü karelerin değerlendirilmesi
Hafta 7: Temel Taktikler ve Kombinasyonlar (2saat)
• Çatal, açmaz, çifte saldırı, saptırma ve ara hamleler
• Piyon yapıları ve piyon fedaları
• Açık hatların ve çaprazların kullanımı
Hafta 8: Oyunun Sonu ve Temel Mat Teknikleri (2saat)
• Şah ve kale ile mat
• Şah ve vezir ile mat
• Piyon bitişleri ve geçer piyon stratejileri
Hafta 9: Satrançta Planlama ve Derinlemesine Düşünme (2saat)
• Kısa, orta ve uzun vadeli planlar
• Rakibin tehditlerini önceden tahmin etme
• Konum değerlendirme ve alternatif hamlelerin analizi
Hafta 10: Ünlü Oyunların Analizi ve Turnuva Stratejileri (2saat)
• Tarihe geçmiş önemli maçların incelenmesi
• Turnuva kuralları ve saat kullanımı
• Zaman yönetimi ve baskı altında doğru hamle seçimi
Hafta 11: Uygulama Oyunları ve Geri Bildirim (2saat)
• Öğrenilen taktik ve stratejilerin uygulamalı analizi
• Öğrenci oyunlarının değerlendirilmesi ve hataların analizi
Hafta 12: Turnuva organizasyonu (2saat)
• Hakemle iletişim becerileri
• Kuralları takip etme sorumluluk ve hakları bilme
• Rakip ve çevre ile ilişkileri düzenleme
• Sertifika ve kapanış değerlendirmesi
Bu plan doğrultusunda eğitim, teorik anlatımlar ve pratik oyunlarla desteklenecek; katılımcılara satranç becerilerini geliştirme fırsatı sunulacaktır.

Haftalık 2 saatlik ders süreci aylık 8 saat üzerinden yürütülecektir.

Yöntem ve Teknikler

Anlatım, Sunum, problem çözme, araştırma, buluş, gösterip yaptırma, tartışma vb. yöntem ve teknikler.

İhtiyaç Duyulacak Malzemeler
Satranç takımı • Satranç saati, Notasyon kağıdı.
Nasıl Başvuru Yapılır?

Sizin için uygun eğitim/kurs programını seçtikten sonra Ön Kayıt Formundaki ile gerekli bilgileri doldurarak ön başvurunuzu tamamlayabilirsiniz.

Başvurudan Sonra Ne Yapmalıyım?

Verilen eğitim için uygunluğunuz müdürlüğümüz tarafından onaylandıktan ve eğitim için yeterli kişi sayısına ulaşıldıktan sonra ödeme ile ilgili tüm detaylar SMS ve E-MAIL ile yapılacaktır.

2600 TL

Eğitim Sorumlusu: Doç. Dr. Adem Solakumur
Eğitim Türü: Yüz Yüze
Süre: 8 Saat
Yer: Spor Bilimleri Fakültesi
Son Başvuru: 20.06.2025

SUYAM, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteren bir araştırma merkezidir.

İletişim

0374 254 10 00 (8080)

suyam@ibu.edu.tr

BAİBÜ Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi, Gölköy Kampüsü Bolu / Türkiye